“Att hitta mellanrummen”

av | maj 26, 2020 | 0 Kommentarer

Återhämtning

”Så fort jag är färdig med det som jag håller på med nu, ska jag ta det
lite lugnare och ge mig själv lite välbehövlig vila.”

Känner du igen den här meningen, eller liknande varianter på samma tema? Jag gör det, i alla fall. Alltför väl, måste jag nog tillägga.

 Och dessvärre är vi nog många som lever våra liv med den här sortens förhoppning om att vi ”sedan” ska få tid för återhämtning. Att ett magiskt trollspö plötsligt ska uppenbara sig och skänka oss de där extra timmarna vi ständigt saknar och frikostigt strö långa, njutningsfulla pauser över våra
stressade kroppar och själar.

Vad kan vi då göra när vi till slut inser att de där ”sedan-tankegångarna” inte är annat än kvalificerat självbedrägeri? Ett första steg är att faktiskt erkänna det ohållbara med att hela tiden flytta fram tidpunkten för vår återhämtning. Det enda vi uppnår med det, är att öka vår inre stress. Och hur mycket vi än längtar efter de där dagarna och veckorna då vi verkligen bara ska vara, måste vi börja med att skapa frizoner i vardagen. Vi behöver hitta mellanrummen.
Innan jag kommer in på vad jag menar med ”mellanrum”, vill jag först
förklara vad det egentligen är som händer i våra kroppar när vi bara
gasar på.

I vårt nervsystem finns bland annat två delar som är varandras motpoler.

Den så kallade sympatiska delen är gaspedalen, den som är aktiverad när vi ständigt är i ”görande”. I grunden är det bra med en viss nivå av stress, eftersom den driver oss framåt. Dessutom är kroppens stress-signaler nödvändiga när vi behöver fly undan något som vi upplever som hotfullt. Det är med andra ord djupt liggande och nedärvda reaktioner som vi inte kan styra över.


Den andra delen kallas för den parasympatiska. Enkelt uttryckt är det
nervsystemets broms. Men för att den ska kunna aktiveras, måste den
sympatiska delen frånkopplas. Och det är här det brukar bli
problematiskt. I en bil kan man gasa och bromsa samtidigt. I vår egen
farkost går inte det. Eftersom den parasympatiska delen renar och rehabiliterar oss, förnyar våra celler och gör det möjligt för vårt undermedvetna att bearbeta tankar och känslor, är det inte svårt att
räkna ut vad som händer om vi aldrig kopplar ur gasen. Dessutom är
det så att ju längre tid som går, desto större är risken att när man
äntligen kopplar av, så har det blivit för mycket att ta hand om, vilket resulterar i att vi blir sjuka. Då är vi tillbaka till mellanrummen i vår vardag och var vi kan hitta dem. Eller rättare sagt, hur vi kan skapa dem.

Ta dina pauser, om det så bara är 2 minuter.

Det är tillräckligt för att gasen ska kopplas bort. Sitt om möjligt ensam i ett rum, skönt avslappnad i en stol. Följ sedan ditt andetag i minst 2 minuter.
Ät inte din lunch vid ditt skrivbord. Eller ännu värre, ät inte din lunch
vid ditt skrivbord samtidigt som du fortsätter att arbeta. Se till att ta
din paus och ät i lugn och ro med stor närvaro. Skapa omställningstid mellan dina möten. Frigör dig från alla dessa intryck vi hela tiden utsätts för. Koppla bort dig så att du kan koppla av. Avskärma dig från allt plingande och
dingande från din mobil eller dator.


Försök ge dig 7-9 timmars sömn, helst mellan klockan 22-06. Ta inte
med mobilen eller andra digitala distraktioner in i ditt sovrum. Helst
ska det gå några timmar mellan de digitala intrycken och sänggåendet.
Risken är annars stor att du tar med dig det in i sömnen, vilket innebär
att hjärnan inte kan koppla av.


Alla de här mellanrummen är fullt möjliga att skapa. Det innebär inte
att du måste göra en total förändring med en gång. Kanske är det till
och med bra att du skyndar långsamt. Att du tar ett steg i taget med
stor närvaro där du blir medveten om vad som sker i dig när du
exempelvis lägger in några andningspauser varje dag. För att citera ett
gammalt kinesiskt ordspråk:
”Även en resa på tusen mil börjar med ett steg.”

 

Wivi-Anne Nyberg

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om författaren: Wivi-Anne Nyberg

Wivi-Anne Nyberg är grundare och ägare av HelhetsAkademin och har varit verksam som yogalärare i snart tjugo år. Sedan 2015 har hon utbildat närmare 100 yogalärare i Ayur Yoga och Ayur Yin, två internationellt certifierade yogaformer som Wivi-Anne själv har skapat. År 2016 grundade hon HelhetsAkademin som genom åren hjälpt hundratals människor att återfå balans i livet.

Fler inlägg:

Kontakta oss:
kontakt@helhetsakademin.se
042 – 761 61

 

Besöksadress:
Östra Sandgatan 14, Helsingborg

Hitta till oss med buss:
Grön buss nr 4 och gul buss 218 (hållplats på Kvarnstensgatan)

 

Öppettider:
Mån - tors kl 10:00 - 16:00
Övriga tider:
Öppet 15 minuter före klass, kurs eller evenemang.
Samtal och behandlingar enligt bokning och överenskommelse.

 

Besöksadress:
Östra Sandgatan 14, Helsingborg

Hitta till oss med buss:
Grön buss nr 4 och gul buss 218 (hållplats på Kvarnstensgatan)