Den som handlar hälsoprodukter på nätet, läser hälsoartiklar, följer en kändis på Instagram eller helt enkelt bara tillhör skaran med en mejlkorg (nyhetsbrev, någon?), har sannolikt stött på ordet Kombucha någon gång de senaste två åren. Med sina dokumenterade, hjältelika hälsofördelar har den fermenterade Fantomdrycken snabbt seglat upp på topplistan över virala hälsoprodukter man måste testa. Vad är Kombucha och hur hälsosam är den egentligen?

En uråldrig dryck

Kombucha, eller volgasvamp som den också kallas är en symbiotiskt kultur av flera olika bakterie- och jäststammar som ursprungligen kommer från Ryssland och Kina. Den första dokumenterade användningen härstammar hela 2200 år tillbaka i Kina och nådde oss i Europa genom handelsvägarna. Siden, guld, kryddor, ingefära, kanel – och Kombucha – färdades på karavaner i fjärran länder långt innan Instagram gjorde den viral här i västvärlden.

Drycken fermenteras med hjälp av svart te och ger en syrlig hälsosam dryck som hjälper till att stabilisera matsmältningssystemet genom sina goda bakterier. Den antioxidanta effekten är dokumenterad av flera studier, bl a av det prestigefyllda Cornell University i USA som har gjort en ingående studie. Drycken sägs vara avgiftande och bra för immunförsvaret. Och hör här: den höga halten glukosaminer ökar produktionen av hyaluronsyra. Hylauronsyra är ofta förknippat med skönhetsindustrin för dess rynkbekämpande effekter eftersom den ökar hudens förmåga att bevara kollagenet i huden. Med lite tålamod och kombucha kan du spara flera tusenlappar om året på dyra (och smärtsamma) skönhetsingrepp! Gemensamt för alla fördelar är att bäst effekt fås genom att dra ner på mat som gynnar ohälsosamma bakterier och då framför allt vitt socker och mjöl.

8 hälsofördelar med Kombucha

Det är inte för inget som Kombucha är så älskat världen över. Dess hälsosamma egenskaper är många. Här har vi raddat upp några:

  • Ökat immunförsvar
  • Viktnedgång
  • Rörligare leder
  • Detoxeffekt; skyddar levern
  • Minskar uppkomsten av rynkor och ålderstecken på huden
  • Förbättrar ditt järnvärde vilket bekämpar utmattning & trötthet
  • Naturlig källa till c-vitamin
  • Magens bästa vän! Lindrar leaky-gut syndrome, magkatarr och halsbränna

Är du sugen på att göra din egen? Allt du behöver är lite enkla redskap, ett startkit och ett riktigt bra recept. Startkitet innehåller bakteriekultur och SCOBY svamp, startvätska och ekologiskt svart te. Det köper du på nätet, tex hos Njordstorp permakulturgård.

Recept – gör din egen Kombucha

  1. Brygg svart ekologiskt rent te, dvs som inte är smaksatt. Ca 2 tsk te och 0,5 – 1 dl socker per liter. Låt dra minst tills det svalnat till rumstemperatur, helst över natten. Sila sedan av tebladen. Sockret är som maten för bakterierna och krävs för att de ska kunna överleva. För lite socker gör att kombuchan kan bli förstörd. Första gången: ta 1 dl så satsen verkligen kommer igång.
  2. Rengör en burk noga. Det kan tex vara en burk från affären med rödbetor eller gurkor i. Häll på startvätska ca. 15-20 % av den totala volymen, det går att köpa som startpack på nätet eller om man får av en bekant. Oftast följer en SCOBY med som är en vit svamp (se ovan bilder) men den behövs egentligen inte utan det är startvätskan som är det viktiga. Fyll upp med silat och sötat rumstempererat te till toppen av burken.
  3. Täck över burken med ett tätt tyg som ändå kan handas, typ tät kökshanduk eller microfiber. Fäst runt med en gummisnodd.
  4. Låt stå i rumstemperatur men inte i solljus. Vänta ca 10 dagar. Hur lång tid det tar beror på temperaturen: på sommaren går det snabbare och vintern saktare.
  5. Efter ca 1 vecka börjar man provsmaka genom att sticka ner ett rent sugrör i burken och ta en slurk. När du tycker det är syrligt nog så är den klar. Annars fortsätt provsmaka varannan/var tredje dag tills du tycker det smakar bra!  
  6. Spara startvätska till nästa sats, denna ska vara ganska sur så det kan vara så att du vill börja dricka kombuchan tidigare och låta startvätskan stå några dagar till innan du startar nästa sats.

SCOBY- svampen i olika stadier, från yngst till äldst
SCOBY svampen i tidigt i fermenteringsstadietSCOBY svampen i mitten av fermenteringsstadietSCOBY svampen sent i fermenteringsstadiet

Bild: Håkan Lagesson @Luna Soul and Sound

Obs! På ytan kommer en ny slemmig svamp ha bildats, tvätta av den och spara den för den nya satsen och använd den gamla i olika recept eller släng den. En annan sak att tänka på är att kombucha bakterierna gillar inte metall såvida den är 100% rostfri.

Nu kan du dricka kombuchan såvida du inte vill smaksätta den eller göra en andra fermentering.

Andra fermenteringen

Om du vill kan du smaksätta din kombucha när den är färdig. Antingen kan man göra det i en kanna med ett lock som inte är helt tätt eller i en tät flaska, då den täta flaskan gör att kombuchan blir härligt bubblig – om man vill ha den så. Det gör man genom att fylla upp kombuchan på en plastflaska (viktigt, glas kan explodera!) och tillsätt nån slags frukt/bär, örter/blommor eller kryddor. Här är möjligheterna många, och nu när julen står inför dörren kanske du kan bjuda på något lite annorlunda i form av en julinspirerad kombucha!

Låt stå ett par dagar och öppna locket varje dag för att släppa ut överskottet av kolsyra som bildas och kan byggas upp snabbt.

Så vad säger ni? Jag tror jag nästan råkade göra Kombucha av misstag en gång, när jag hade glömt en kopp svart te i disken precis innan semestern. När jag kom hem möttes jag av en ganska frän Earl Grey-aktig och milt sagt intressant doft (som Kombucha!) i köket 😊 Men något säger mig att the real deal är så mycket bättre – något som både är vetenskapligt bevisat och älskat av många världen över.

Speciellt tack till eldsjälen & Kombucha-specialisten Håkan Lagesson på Luna Soul and Sound för bild-och recept bidrag!

Namasté

//Zeina

Smaksatt kombucha efter andra fermenteringen