Idag tänkte jag dela med mig utav ett av det mest konkreta och viktigaste redskapen jag fått från mindfulness nämligen S.O.A.S. Detta är ett verktyg som alla kan använda sig av och det blir lättare ju mer man tränar på det.

S.O.A.S handlar om (som så mycket annat i mindfulness), att väcka sin medvetenhet. Att bli medveten om sitt tankemönster, om sitt känslomönster så att vi inte bli kidnappade av våra känslor och tankar. Säg till exempel att man har många rödljus i trafiken på väg till jobbet på morgonen. Många svär, blir arga och tänker redan här att dagen kommer bli skit. Kanske målar man upp ett scenario i sitt huvud att man kommer bli sen till jobbet, att alla kommer vara irriterade på en, och att man kommer vara stressad hela dagen bara för att morgonen blev stressig redan från start. Det kan räcka för vissa att man bara spiller lite kaffe på sina kläder på morgonen och man tänker redan där. ”Oh nej, det är alltså en sådan dag idag.” Kontentan är att vi redan bestämt oss eller låter en tanke eller känsla sitta i oss genom hela dagen i stället för att göra utrymme för nya tankar och känslor.

För många av oss är vi inte ens medvetna om vad det är som har hänt för att väcka en känsla i oss. Det kan vara små saker som en speciell doft, det kan vara någon som säger något, något vi ser eller något helt annat som väcker något i oss eller påminner oss om något/någon. Med andra ord hur kan vi själva bestämma över oss själva när vi inte är medvetna om oss själva och när vi blir kidnappade av våra känslor och tankar? För våra tankar och känslor är faktiskt inte sanningen men vi tar dem mer än gärna på blodigt allvar.

Så hur kan då S.O.A.S hjälpa oss? Man kan använda S.O.A.S flera gånger under en dag och gärna ofta till en början för att öva upp tekningen. Det du ska göra är att när du får en stark känsla eller tanke i dig (negativ som positiv) så ska du stanna upp en stund. Låt känslan bli en påminnelse om att släppa allt du har bara för en liten stund. Det är också detta det första S:et står för. Stanna upp.

N08A4856

O:et står för Observera. Kolla här på vad det var som hände. Vad var det som väckte den känslan/ tanken i dig? Hur fick det dig att att känna? När du gör denna delen är det oerhört viktigt att du observera situationen så som den faktiskt är utan att lägga in egna värdering eller döma. Du ska inte ge dina känslor ännu mer bränsle utan se konkret på fakta.Till exempel: Kalle sa att jag inte var så snygg i min tröjan, jag sa att det skulle väl han skita i. Kalle blev arg och gick där ifrån. Detta gjorde mig ledsen och arg. Jag tänkte på om jag skulle byta min tröja.

Konkret vad sas egentligen, vilka känslor väcktes inom dig och vilka tankar fanns inom dig utan att i efterhand bygga på med vad man kanske borde ha svarat, utan att i efterhand försvara sin ord eller känslor eller döma hur man tänkte då. Försök att under observationen vara så faktamässigt som möjlig.

Efter detta är det tid för A:et, Acceptans. Acceptera att det är som det är. Acceptera att han sa som han sa och att han kände som han kände, acceptera att du sa som du sa och att du kände och tänkte som du gjorde. Här är det viktigt att inte blanda ihop dig. Du behöver inte tycka att det vara okej att Kalle sa som han gjorde men du måste acceptera det, för sagt är sagt. Du kan prata med Kalle i lugn och ro om situationen sedan men du kan inte påverka det som redan varit men du kan påverka hur du ska gå vidare med dina kommande handlingar.  Så Acceptera det som varit och det som är inom dig just nu.

_H5A9302

Vi kommer sedan till det kanske svåraste momentet, S:et, släpp taget. Hur man släpper taget är väldigt individuellt och olika svårt beroende på hur svår situationen varit. Jag brukar tänka att jag andas in och acceptera och andas ut och bara släpper taget om situationen om mina känslor och om mina tankar. Att bara hitta förmågan att inte ge det mer kraft och energi och att ge utrymme för nya upplevelser, tankar och känslor. Jag kanske tar 3st djupa andetag för att kunna släppa ordentligt men ibland trots att man gjort S.O.A.S så är situationen så starkt att det kommer tillbaka till en igen. Då får man kanske göra om S.O.A.S flera gånger på samma situation. Man låter inte en liten situation påverka resten av dagen för vi vet inte vad som komma skall. Det är okej att känna alla möjliga känslor men vi vill bli medvetna om våra tankar/känslor och inte fastna i dem. När vi inte är kidnappade har vi dessutom möjlighet att tänka klart hur vi nu ska agera, vad vi ska säga eller göra. Vi handlar inte utefter våra spontana känslor och tankar och säger och gör saker som vi kanske sedan ångrar utan kan bestämma själva hur vi  vill göra.

Det är svårare att göra S.O.A.S på riktigt tuffa situationer då vill man bara fortsätta vara arg eller ledsen och inte blicka inåt men att göra det på bra och härliga saker kan också vara väldigt svårt. Varför vill man släppa taget om det som är bra? Tanken är att vi ska göra utrymme för nuet och inte leva kvar i det förflutna. Man ska inte radera sina minnen, en bra resa eller att man vunnit en tävling. Det ska finnas kvar att plocka fram och titta på då och då och njuta av men inget vi ska leva i för alltid. Vi måste öppna upp för att fler bra grejor ska få kunna skapas. Vi kan jämföra det med till exempel någon som tävlar i flera olika grenar. En simmare kanske vinner frisim och är superglad men ska snart upp och köra fjärilssim. Här måste simmaren kunna glädjas åt sin seger för att snabbt kunna släppa taget om den så att simmaren kan fokusera om och ta nya tag till nästa tävling. Vi kan ju bara leva i nuet på riktigt. Det som varit kan vi inte påverka och det som komma skall vet vi inget om. Men vi vet vad som händer just nu och kan påverka oss själva just nu.

S-Stanna upp

O-Observera

A-Acceptera

S-Släpp taget

Våga prova detta redskapen det är ett av det bästa minfulness och livsredskapen enligt mig och jag vet att det är fler som haft otrolig nytta utav detta.

Namasté /Ronja