Att solen kommit är helt underbart tycker nog de flesta efter en lång och mörk vinter. Vi vet i dag att solen är både nyttig och kan vara farlig för oss. Att sola sig är i sig inte farligt utan kan vara riktigt bra. Vi kan motverka depression med hjälp av solen och få i oss det viktiga D-vitaminet när solen träffar vår hud. En stor studie gjord av forskare i Lund menar på att det är rentav farligt att undvika solen då solen kan motverka att vi drabbas av kardiovaskulära sjukdomar såsom hjärtinfarkt, stroke och blodproppar.

Det dock farligt att översola eller helt enkelt att bränna sig då det ökar risken för hudcancer,  menar forskarna. Hur gör man då för att undvika att man bränner sig? Solskyddsfaktor tänker säkert de flesta. Men faktum är att det kanske inte alltid är det bästa alternativet. Forskare menar på att det är lätt att översola om man smörjer in sig. Detta är för att man lurar sig själv och tror då att man kan vara längre i solen än vad man kanske borde vara. I stället ska man försöka sola varje dag men bara korta stunder. Speciellt när de första vårsolstrålarna träffar vår vita vinterhy kan det vara bra att vara extra försiktig då huden måste få vänja sig långsamt. Hur bra pigment man har varierar också och då även tiden vi kan spendera i solen utan att bränna oss. De som har sämre pigment har oftast rött i sitt hår, fräknar och många födelsemärken och leverfläckar. Har man detta ska man tänka på att vara lite extra försiktig så att man inte bränner sig men man bör inte undvika solen helt.

photo-1464866691624-e6bdc728bedd

I vår solskyddsfaktor finns det ofta mycket farliga kemikalier som påverkar oss, våra hormoner och vår miljö negativ och att vara kritisk och verkligen kolla upp så att man får en bra solkräm är väldigt viktigt men kan också vara svårt. Vill man vara helt naturlig i sin solkräm så kan man skydda sig till viss del med kokosolja. Kokosoljan ger inget starkt skydd mot solen men till en viss del skyddar den och kan vara bra vid kortare stunder. Sesamoljan är också bra ett bra solskydd och både kokosoljan och sesamoljan motsvarar solskyddsfaktor fyra.

IMG_9228-1

Forskare menar dock på man inte ska använda solskyddsfaktor alls för att vår kropp inte känner av när det är dags att gå in i skuggan. Vi måste lära oss lyssna på våra egna kroppar och inte ligga och ”pressa” i solen helt enkelt.

Så ut och njut av den härliga solen men gör det i måtta och var försiktig nu i början av sommaren.

Namasté / Ronja