Våren står utanför dörren och naturen spricker upp i grönska och blom. Den här årstiden är en guldgruva för oss som vill plocka och förtära goda och nyttiga örter som ibland också kan ha läkande effekter. Det är hög tid att vi plockar nu när bladen fortfarande är späda och kanske som godast att förtära men vissa saker kan vi även plocka långt in på sensommaren. Jag nämner några av mina personliga favoritväxter att plocka just nu men självklart finns det mycket mer i vår vackra natur.

Brännässlan.Nässlan kan var något av det nyttigaste vi har i naturen. Den är mycket rik på C-vitamin (särskilt tidigt på våren). Den innehåller även kalcium, järn, mangan, svavel, kisel och fosfor. Nässlan är även relativt proteinrik. Det finns gott om brännässlor och du kan använda nässlan till mycket så som spenat, brödbak eller varför inte koka en klassisk, god nässelsoppa? Torka gärna bladen för att göra örtte, örtsalt eller pulver som du sedan kan stör över filen, eller i müslin.

photo-1511622921011-c25dae45bfcd

Löktrav. En smak av gullök och vitlök som du kan använda som färsk lökkrydda i sallad, dipsås eller vinägrett. Varför inte använda dig av blomman som vacker dekoration i din sallad. Ät gärna denna färsk då smaken försvinner vid torkning och kokning.

Björk. Detta vackra träd som ger många pollenbesvär kan även ge ett botemedel mot pollen. Genom att under tidig vår tappa trädet på sav kan man sedan genom att dricka savet bli hjälpt mot pollen. Se bara till att du tappar på rätt sätt och att du har tillåtelse av markägaren. Plocka gärna bladen under tidigt på vår. Bladen har en hög halt av C-vitamin och att torka bladen och koka te på dem kan vara mycket bra för den med njursten. Du kan även använda bladen färska i din sallad.

photo-1419222482462-d92ccdd0ef61

Ramslök. En smak av vitlök och kan användas som vitlök eller gräslök. Använd den som rå i sallader eller koka den med i maten. Ju mer du hettar upp bladen desto mer kommer dock smaken att avta. Några favoriter är att använda ramslök i soppa, pesto eller crème/mousse. Du kan även använda dig av blomman i sallader eller även koka den med i soppan på slutet av tillagningen. Ramslök har många utav vitlökens hälsofördelar men i något svagare form. Den sägs vara bra för att sänka blodtrycket och kolesterolvärdena. Lindra magont och renar mage, tarm och blod. Ramslök är rikt på C-vitamin och mineraler.

Maskrosen. Detta klassiska ogräs kan vi använda till förtäring. Använd de späda bladen som sallad, de påminner om den goda rucolan. Blommorna kan du koka till maskrossirap som ger en honungsliknande smak. Använd rötterna som utfyllnad i biffar eller gratäng. Koka helst av roten först eftersom den är mycket besk. Maskrosen är bra för matsmältningen och är rik på kalium och magnesium. Te på maskrosblad har en stark urindrivande effekt men du kan också använda maskrosteet för att tvätta irriterad hud med. För till exempel hud med akne och eksem.

photo-1475140604894-b4aaba075542

Jag vill tipsa er om en sida, Skogsskafferiet. Här kan du läsa mycket mer om vilka ätbara växter som växer just nu. Vart du lättast hittar dem, recept och andra värdefulla tips. Det behöver inte vara så svårt att förtära av naturen. Tänk bara på att plocka med vördnad och att ha respekt för naturen och dess gåvor den skänker oss. Att få en härlig promenad i  den grönskande naturen är ju inte heller fel för hälsan. Ut och skörda. Ät och njut.

Namasté / Ronja