När vi är stressade och har många bollar i luften tappar vi lätt medvetenheten om det mest basala nämligen andningen. Vår andning flyttar sig upp i bröstkorgen, ökar till en snabb, orytmisk andning och vi börjar flåsa genom munnen. Kommentaren att ”ta ett djupt andetag” när vi är stressade kanske inte är så dumt. Men hur väcker vi medvetenheten kring vår andning när vi har så mycket annat att tänka på?

Den lilla andningsrelaxatorn är ett utmärkt hjälpmedel att ta till för att väcka sin medvetenhet kring andningen. Det är en oerhört effektiv apparat som är väldigt lätt att använda. Man placerar helt enkelt relaxatorn mellan läpparna, andas in genom näsan och ut genom munnen, relaxatorn ger dig då ett ställbart motstånd i utandningen. Du får med hjälp av relaxatorn en mer rytmisk, avspänd och långsam andning. Du tränar upp din diafragma så att inandningsluften lättare hamnar nere i mellangärdet. Detta är något positivt då vårt syreupptag blir mer effektivt på detta viset. Diafragman är vår viktigaste andningsmuskel. Tack vare andningsrelaxatorn hittar du snabbt tillbaka till en rytmisk andning även när du är stressad. Hjärtat följer nämligen vår andningsrytm och därför kan det bli negativa konsekvenser för ditt hjärta när vi andas oregelbundet.

IMG_5846

Utandningen som förlängs med hjälp av relaxatorn gör att vår kropp lättare slappnar av. Med hjälp av en längre utandning sjunker vår puls. Detta i sin tur gör att vi upplever mer harmoni och mindre stress. Vår minskade stress gör att att vi fungerar bättre och kan åstadkomma mer trots att vi anstränger oss mindre. Våra ögon, hjärta, muskler och hjärna förbrukar väldigt mycket syre. För att inte påverka dessa organ negativ är det viktigt att vi syresätter oss på bästa sätt vilket relaxatorn hjälper till med.

Relaxatorn är bra att använda om du har astma och allergiattacker. Även vid stress, ilska och oro. Har du en låg energinivå och hosta kan relaxatorn också vara en ett hjälpmedel. Man kan även använda relaxatorn för att ta sig igenom smärta vid förlossning. Använd gärna relaxatorn när du utför arbete som till exempel när du målar huset, kör bil eller sitter framför datorn. Du kan träna med relaxatorn både ståendes, gående, liggandes, sittandes och när du utför dina vardagssysslor. När man har vant sig vid relaxatorn kan man utmana sig själv genom att använda den vid fysisk aktivitet som när du cyklar och joggar.

Hur använder man då sin relaxator? Du ställer in motståndet genom att vrida på toppen. Där motstånd 1 är väldigt lätt och motstånd 5 ger ett kraftigt motstånd. Börja lågt och öka sedan efter hand. Sätt relaxatorn mellan läpparna utan att bita i den. Andas sedan lugnt in genom näsan och ut genom munnen/relaxatorn. Börja träna ca 2 gånger om dagen, ca 15 min/ gång. Med tiden kan du öka på och träna mer och det finns ingen gräns för hur mycket du kan träna.

Det som är så bra med relaxatorn är att du stannar upp, väcker din medvetenhet kring din andning och kan andas och träna samtidigt som du gör annat. Du behöver inte anstränga dig utan din andning blir automatiskt korrekt med hjälp av relaxatorn och gör att din andning i vardagen också förbättras succesivt. Det som kan vara bra att tänka på i början är att man blir lätt yr om man inte är van vid att syresätta sig korrekt. Känns det obehagligt så kan man plocka ut relaxatorn och försöka om en stund igen. Man ska också veta att blockeringar och låsningar kan luckras upp utav en korrekt andning, detta i sin tur kan leda till att många känslor och tankar kommer upp till ytan.

IMG_6909

Vill du köpa en relaxator så hittar du den i HelhetsAkademins shop. Vill du veta mer om hur Medveten andning och relaxatorn fungerar, kanske du behöver personlig vägledning eller coaching? Då kan du kontakta Michael Grönhed, han är vår medvetna andningsinstruktör på HelhetsAkademin. Du kan kontakta honom HÄR.

Namasté / Ronja