Snarkar du eller din partner? Vaknar du ofta på natten? Vaknar du med torra läppar och känner dig inte ett dugg utvilad. Varför inte tejpa din mun när du ska sova? De flesta ryggar tillbaka när de hör detta och har aldrig tänkt tanken, låter det läskigt och kanske helt galet? Faktum är att det finns en hel rad av hälsofördelar av att tejpa sin mun när man ska sova.

Anledningen att man tejpar sin mun under sömnen är för att garanter att man andas genom näsan när man sover, men varför?  Om man andas genom munnen när man sover skapas en obalans mellan syre och koldioxid, detta blir i stället en hyperventilering som ger upphov till syrebrist. När du tejpar din mun och automatiskt andas genom näsan så vaknar du utvilad. Din kropp får en chans till återhämtning och kan slappna av när du andas på rätt sätt. Många som använder mun tejp uppger att de aldrig sovit så gott och att de tidigare vaknat ofta under nattens gång men så fort de tejpar munnen sover de gott genom hela natten. Vi andas automatiskt genom munnen när vi blir hotade och utsätts för fara eller stress. Om vi då andas genom munnen när vi ska sova är det svårt att komma till ro. Vi behöver i stället andas genom näsan för att att få en djupare sömn.

Med hjälp av den tejpade munnen på natten så kan vi även minska snarkningar, tandgnissel och dessutom uppger många att de blir piggare och behöver färre timmars sömn. Sömnen är väldigt viktig och påverkar våran vardag. Under sömnen återhämtar sig vår kropp och hur vi andas är avgörande för hur bra kroppen återhämtar sig, läker och reparerar sig själv.

Men hur gör man då när man tejpar munnen? Vissa tror att de inte kommer få tillräckligt med syre genom enbart näsan vilket kan ge en panikkänsla. Men ofta släpper paniken när man provat en liten stund och inser att det inte är så farligt som man föreställt sig. Man kan till exempel börja med att tejpa sin mun på dagtid för att vänja sig. Du kan även prova att fästa tejpen på längden från näsan och ner mot hakan, detta ger ett par glipor på sidan av munnen som kan kännas betryggande i början. Ibland vaknar vi av att vi dragit av oss tejpen under natten vilket ofta sker i början. Ge det några gånger och ha tålamod, till sist vänjer du dig och låter tejpen sitta kvar. Du kan även lugna din oro med att du syresätter dig bättre genom näsandning än vad du gör genom munnen så du kommer inte få syrebrist. Självklart kan du ta vilket skonsam tejp som helst men vill du göra det enkelt för dig finns det mun tejp som är utformat för att tejpa just munnen.

medveten-andning-sleep-tape

Vill du veta mer eller har frågor om att tejpa munnen på natten eller andra frågor om andning är du välkommen att kontakta Michael Grönhed. Michael är medveten andningsinstruktör och en av våra medskapare på HelhetsAkademin. Du kan läsa mer om honom HÄR. Du kan hitta särskild muntejp på Helhetsakademin.

Namasté / Ronja