Om du är en av dom som frossat loss i ägg har du säkert boostat din hälsa. Du har säkert hört att ägg är väldigt nyttigt men varför? Ägg är något av det nyttigaste och det mest näringstäta livsmedel som vi kan äta. Protein, fett, vitaminer och mineraler ryms i det lilla ägget.

Tack vare äggets höga fett och proteinhalt håller vi oss mätta länge. Detta kan göra det både lättare att gå ner i vikt men också att hålla vikten. Ägg innehåller även det viktiga D- vitaminet, detta är extra viktigt under vinterhalvåret då vi förlorar mycket utav det D-vitaminintag vi annars skulle fått utav solen. Därför kan ägg vara bra att äta för att motverka depression. Ägg innehåller även bra med järn. I ägget finner vi selen. Selen är en antioxidant som bland annat är bra för vår ämnesomsättning men också för avgiftning och vårt immunförsvar. Ägget innehåller dessutom högkvalitativa och livsnödvändiga fettsyror som våra kroppar inte själva kan bygga upp. Detta gör även att ägget är inflammationsdämpande och smörjer våra leder.

photo-1516448620398-c5f44bf9f441

Det har genom tiderna florerat ryckte om att ägget varit en hälsofara och att det kunde vara farlig för kroppen att äta mer än 2 ägg per vecka. Denna fördom byggde på att ägget innehåller hela 212 mg kolesterol. Idag vet man dock att kolesterolet i äggen höjer det nyttiga HDL-kolesterolet och omvandlar det dåliga LDL- kolesterolet till ett mindre farligt kolesterol. Detta minska risken för hjärt och kärlsjukdomar.

Ägget är ett komplett näringspaket som innehåller många utav de näringsämnen vi behöver förutom C- vitamin.

Så fortsätt variera ägget i den from som passar dig bäst och du kan med gott samvete fortsätta att frossa i ägg.

photo-1441063534335-1e3579f10624

I ett 60 grams ägg (84 kcal) finner du dessa näringsämnen:

* 7,43 g protein

* 6,07 g fett

* 0,24 g kolhydrater

I ett ägg hittar du bland annat dessa mineraler och vitaminer:

* Vitamin D

* Folat

* Järn

* Selen

* E-vitamin

* A-vitamin

* Tiamin

* Vitamin B6

* Vitamin B12

Namasté / Ronja